Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto – perusteet ja vinkkejä

Sisällöntuotanto on nykypäivänä olennainen osa lähes jokaisen yrityksen markkinointia. Suurin kilpailu asiakkaista käydään Googlen hakutuloksissa, minkä vuoksi hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto on elintärkeään yrityksen näkyvyyden kannalta.

SEO-optimoitu sisältö ei pelkästään edistä sivuston hakukonenäkyvyyttä, vaan kiinnittää lukijan huomion herättäen kiinnostusta. Kun yhä useampi potentiaalinen asiakas löytää relevantin sisällön luokse, kasvaa yrityksen ja brändin tunnettuus.

Näin ollen laadukas hakukoneoptimoitu sisältö ei tarkoita vain hakusanoja täyteen ahdettua satunnaista tekstinpätkää.

Tässä artikkelissa käyn läpi hakukoneoptimoidun sisällöntuoton perusteet sekä vinkkejä alkuun pääsemiseksi.

Hakukoneoptimoidun sisällön eri muodot

Hakukoneoptimoitu sisältö ei tarkoita pelkästään tekstisisältöä, vaan se kattaa lähes kaiken verkkosivuille, sosiaaliseen mediaan ja eri markkinointiväyliin tuotetun sisällön. Tämä sisältö voi olla myös kuva- tai videomuotoista.

SEO-optimoitu sisältö voi tarkoittaa esimerkiksi:

  • Blogiartikkeleita
  • Uutisia
  • Verkkosivun kaikkea tekstisisältöä
  • Tuotesivut ja tuotekuvaukset
  • Valokuvat
  • Videot
  • Sosiaalisen median postaukset

SEO-sisällöntuotannon hyödyntäminen sisältömarkkinoinnissa

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto tarkoittaa useimmiten tekstimuotoisen sisällön tuottamista verkkosivuille tai eri markkinointikanaviin, jolla pyritään nostamaan sivuston sijoitusta Googlen hakutuloksissa.

SEO-optimoitu sisältö on yksi sisältömarkkinoinnin tärkeimmistä välineistä. Laadukas sisältö nostaa sivuston liikennettä ja toimii ikään kuin vuorovaikutuksena yrityksen ja prospektin välillä.

Hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon hyödyntämiseen sisältömarkkinoinnissa kuuluu huomattavasti paljon muutakin kuin itse tekstisisällön kirjoittaminen.

Onnistunut sisältömarkkinointi vaatii tarkan suunnitelman sekä tavoitteet. Laadukas suunnitelma vaatii aina kattavan hakusana-analyysin sekä tavoitettavien kohderyhmien määrittelyn.

Kun tiedetään tarkat tavoitteet ja kohderyhmät, on sitä kautta huomattavasti helpompi suunnitella minkälaista sisältöä ryhdytään tuottamaan.

Miksi hakukoneoptimoitu sisältö on tärkeää?

Laadukas sisältö on käytännössä kaiken digitaalisen markkinointiviestinnän pohja. Etenkin verkkosivustoilla sisällön merkitys korostuu entisestään: ilman laadukas ja SEO-optimoitua sisältöä et näy Googlessa.

Suurin kilpailu verkossa tapahtuu Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Jos hakukonenäkyvyytesi on olematon, olet ulkona kilpailusta ja menetät potentiaalisia asiakkaita.

Tänä päivänä suurin osa asiakkaista hakee tietoa sekä tuotteiden ja palveluiden tarjoajia Googlesta selaten läpi SERP:in ylimmät vaihtoehdot. Ylimmät ns. premium-paikkojen hakutulokset vievät ylivoimaisesti suurimman osan orgaanisesta liikenteestä.

Miksi laadukkaaseen sisältöön kannattaa panostaa?

  • Laadukas sisältö on verkkosivustojen sekä erilaisten markkinointialustojen peruspilari.
  • Informatiivinen ja hyödyllinen SEO-optimoitu sisältö parantaa sivuston hakukonenäkyvyyttä ja herättää potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksen
  • Suurin kilpailu asiakkaista käydään Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Ilman laadukasta sisältöä ja sen tuomaa hakukonenäkyvyyttä jäät kilpailusta paitsi.

Kuinka hakukoneoptimoitu sisältö syntyy?

Hakukoneoptimoidun sisällön tuottaminen on paljon muutakin kuin itse tekstin kirjoittamista. Helposti erehtyy, että riittää kun tekstiin syötetään mahdollisimman paljon hakusanoja.

Asia ei kuitenkaan ole näin, vaan massiivisella hakusanojen spämmäämisellä voi aiheuttaa hakukonenäkyyden huomattavaa laskua Googlen antamien sanktioiden muodossa.

Laadukas hakukoneoptimoitu sisältö on suunnitelmallista ja johdonmukaista, joka noudattaa selkeää strategiaa.

Strategia ja sisältösuunnitelma

Ilman strategiaa ja sisältösuunnitelmaa hakukoneoptimoidun sisällön tuottaminen on puhdasta hakuammuntaa. Kun ei tiedetä kohderyhmää ja tavoitteita eikä julkaisut ole johdonmukaisia ei voi odottaa juuri minkäänlaisia tuloksia.

Suunnitteluvaiheessa on tärkeää määrittää tuotettavan sisällön muodot, kohderyhmät sekä sisällöntuoton konkreettiset tavoitteen. Suunnitelman valmistuttua voidaan laatia sisältösuunnitelma, johon tulisi sisältyä ainakin kattava hakusana-analyysi, ohjeistukset sisällölle sekä julkaisukalenteri.

Tuotanto ja julkaisu

Mitä kattavammin sisällöntuotanto on suunniteltu sekä organisoitu, sitä sujuvampaa itse sisällön tuottaminen lopulta on.

Julkaisun jälkeen ei tule unohtaa sisällön promootiota ja markkinointia esimerkiksi jakamalla sitä sosiaalisen median kanavissa.

Mitä laadukkaampaa tuotettu sisältö on, sitä todennäköisemmin se saa ilmaisia jakoja somessa ja ilmaista mainostusta. Tämän lisäksi laadukas sisältö kerää arvokkaita linkkejä lähes itsestään.

Vinkit SEO-sisällöntuotantoon – Älä sorru yleisimpiin virheisiinÄlä spämmää hakusanoja vaan panosta laadukkaaseen ja asiakkaan tarpeita vastaavaan sisältöön

  • Panosta suunnitteluun ja hakusana-analyysiin. Ilman kattavia pohjatöitä hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto on lähes yhtä tyhjän kanssa.
  • Muista seurata tuloksia. Tulosten mittaamiseen paras työkalu on ylivoimaisesti Google Analytics, joka näyttää suoraan mitä kautta asiakkaat sinut löytävät. Riittävän pitkällä aikavälillä kerätty data on kultaakin arvokkaampaa ja kertoo mikä toimii ja mikä ei.
  • Muista ulkoiset ja sisäiset linkitykset. Sisäiset linkit tekevät sivustostasi jouhevamman sekä edistävät Googlen crawlerien toimintaa. Ulkoiset linkit etenkin vahvoilta sivustoilta ikään kuinka kertovat Googlelle että sivustosi on luotettava, jolloin saavutat huomattavasti parempia sijoituksia eri hakusanojen SERP.eissä

Kirjoittaja: Jere Rautiainen / Muutos Digital