Pikaopas: Miten pienyrittäjän kannattaa hyödyntää Facebook-markkinointia?

Facebook-markkinointi pienyrityksille, varsinkin rajoitetulla budjetilla, voi olla melkoinen vuoristorata. Tuntuu, että yritykset joko hylkäävät FB-markkinoinnin täysin, tai pröystäilevät somessa hurjilla mainostuotoillaan. Mutta mitä, jos kertoisimme sinulle, että pienetkin yritykset voivat saavuttaa eksponentiaalisen kasvukäyrän markkinoimalla Facebookissa?
Kyllä, myös sinun yrityksesi. Jatka artikkelin lukemista, sillä tässä kerromme parhaat vinkit paikallisen yrityksen Facebook-näkyvyyden kasvattamiseen.

Suomessa on yli 2,8 miljoonaa Facebook-käyttäjää. Facebook on siis työkaluna oiva tavoittamaan suomalaisia kuluttajia.

Tämän artikkelin luettuasi opit kuusi parasta vinkkiä tehokkaaseen Facebook-markkinointiin.


Ennakkovaatimukset


Ennen kuin alamme rakentamaan yrityksellesi Facebook-näkyvyyttä, sinulla tulee olla
seuraavat asiat tehtynä:

● Facebook-sivun avaaminen
● Facebook-pikselin luominen
● Facebook-pikselin yhdistäminen nettisivuille
● Maksutavan lisääminen Facebook Business Manageriin

Jos et ole vielä tehnyt edellä mainittuja, nyt on hyvä hetki aloittaa. Laita tämä artikkeli kirjanmerkkeihisi, jotta pääset helposti takaisin tämän oppaan pariin.


Oletko valmis? Hyvä. Mennään suoraan asiaan:

1. Kokeile samankaltaisuuteen perustuvaa kohderyhmää
kylmänä kohderyhmänä


Kun rakennat ensimmäiset Facebook-sivusi mainokset, sinulla on varmasti jo jonkinlainen ajatus siitä, millaisia ihmisiä haluat tavoittaa mainoksillasi. Älä kompastu samaan virheeseen kuin useat yrittäjät. Nimittäin liian laajoihin kohderyhmiin. Suurten kohderyhmien avulla saatat tavoittaa paljon ihmisiä, mutta mainosten konversioprosentti ja sitoutuminen ovat usein surkeat. Heikosti konvertoiva mainos ei tuota rahaa. Tämä on yleinen skenaario tilanteessa, jossa mainoksen kohderyhmää ei ole rajattu tarkasti.

Jos tiedät jo, millainen yleisö on kiinnostunut yrityksestäsi, voit luoda Facebookissa niin sanotun Lookalike-kohderyhmän eli samankaltaisuuteen perustuvan yleisön. Voit tehdä näitä kohderyhmiä Facebookin oman työkalun avulla rajattomasti, eri tarkkuusasteita käyttäen. Anna Facebookin algoritmin siis hoitaa kohdentaminen puolestasi!

Luodaksesi Lookalike-kohderyhmä, tarvitset ensiksi niin kutsutun lähdekohderyhmän (Source audience) Voit käyttää tässä nettisivujesi vierailijoita, mobiilisovelluksesi käyttäjiä tai Facebook-sivusi tykkääjiä. Facebook-algoritmi tutustuu näiden ihmisten Facebook-käyttäytymiseen ja luo uuden kohderyhmän heidän kaltaisia ihmisiä, joihin voit kohdentaa mainoksesi.

Muista ainakin seuraavat seikat lookalike-kohderyhmiä hyödyntäessäsi:

● Voit luoda jopa 500 LLA:ta (Lookalike Audience) yhdestä lähteestä (Facebook-pikseli, sivutykkääjät)

● Samankaltaisuuteen perustuvien kohderyhmien ansiosta voit kohdentaa tietynkaltaisiin ihmisiin ilman, että joudut arvailemaan yleisösi mieltymyksiä ja mielenkiinnon kohteita
● Lähteen sisältämät käyttäjät ovat automaattisesti karsittu LLA:n ulkopuolelle

● Voit käyttää lukuisia kohderyhmiä yhden mainoksen yleisönä

2. Luova sisältö on mainoksen tärkein elementti


Mainosten copywriting eli tekstisuunnittelu ja luova sisältö on aina ollut tärkeimpiä asioita mainoksen tehokkuudessa. Mutta miksi? Mainoksen ensisijainen tehtävä on pysäyttää lukija, tai tässä tilanteessa Instagramin tai Facebookin selaaja. Vielä muutama vuosi sitten ihmiset käyttivät sosiaalista mediaa sosiaalisiin tarkoituksiin, eli ystäville jutteluun ja kuulumisten vaihtamiseen. Nykyään somessa lähinnä swaippaillaan loppumatonta syötettä alaspäin, toivoen, että jokin mielenkiintoinen nosto kiinnittäisi huomion ja vapauttaisi hieman dopamiinia aivoihimme.

Siksi mainoksesi tulee olla pysäyttävä ja huomiota herättävä. Tylsällä, värittömällä mainoksella et kiinnitä ihmisten huomiota, ja se luultavasti vain hukkuu massaan saaden vain vähän klikkauksia ja sitoutumista.

Tässä muutama vinkki, miten luot koukuttavan mainoksen:

● Aloita huomiota herättävällä kuvalla tai videolla. Kirkkaat värit, välkkyvät efektit tai emojit ovat yksi keino herättää huomio.
● Käytä ilmeikkäitä ihmisen kasvoja thumbnailissa, se kiinnittää psykologisista syistä mielenkiintomme.
● Hyödynnä liikettä videoissa. Tylsät, monotoniset videot eivät kiinnosta ketään.
● Käytä aina tekstityksiä, jotka pitävät mainoksesi katsojan mielenkiinnon yllä.
● Käytä sanoja kuten ilmainen, maksuton, veloitukseton. Nämä sanat parantavat mainoksesi klikkausprosenttia.
● Lisää CTA:si otsikkoon. (call-to-action, toimintakehoite). Esimerkiksi. “LATAA NYT ILMAINEN OPAS”
● Käytä viihdyttävää kieltä, jotta et tylsistytä lukijoita
● Vältä pitkiä kappaleita tekstiä. Jaa teksti mieluummin osiin, ja anna mainoksesi tekstin hengittää
● Hyödynnä karuselleja, jos käytät kuvia videon sijaan

3. Kokeile erilaisia luovia sisältöjä samalle kohderyhmälle


Nyt kun osaat luoda luovia sisältöjä mainokseesi, voit alkaa tekemään testejä ja kokeita. Kokeileminen on mielestämme paras keino hoksata, millaiset mainokset kohderyhmääsi puree.
Lisää toimivien mainosten budjettia, ja tuhoa mainokset, jotka eivät pärjää vertailussa. Facebookissa voit tehdä samalla mainosryhmällä lukuisia eri mainoksia, ja A/B-testailla niiden toimivuutta.
Ads Managerista näet suoraan mainostesi KPI-luvut (Key Performance Indicator), josta voit vertailla niiden tehokkuutta. Kiinnitä huomiota klikkausprosenttiin (CTR, Click Through Rate), konversioprosenttiin ja videon läpikatselukertoihin.

4. Hyödynnä asiakasreferenssejä


Asiakasreferenssien hyödyntäminen on nerokas keino lisätä luottamusta yleisöösi. Sosiaalinen todiste on paras todiste, ja puskaradio on monelle pienelle firmalle parasta markkinointia.
Pyydä siis aina onnistuneista asiakasprojekteistasi referenssipalautetta. Jos myyt fyysisiä (tai digitaalisia) tuotteita, tarjoa asiakkaillesi vaikka 10% alennuskuponki seuraavaan ostokseensa, mikäli he antavat yrityksellesi Facebookissa arvostelun. Se voi osoittautua kultaakin arvokkaammaksi. Vielä parempi, jos saat asiakkaaltasi videopalautteen. Mainos, joka sisältää asiakasreferenssin, puree kuluttajiin tehokkaammin, kuin pelkästä tuotteesta kertova mainos.

5. Käytä aina tekstityksiä mainoksissasi


Tiesitkö, että iso osa Facebook-selailijoista pitää ääniä mykistettynä? Videomainokset
toimivat tehokkaasti, mutta mitä hyötyä niistä on, jos videon katselija ei voi kuunnella videota äänet päällä? Siksi kannattaa lisätä videoihin aina tekstitykset. Emme aina nimittäin halua, että työkaverimme tai pomomme kuulee, mitä
Facebook-mainosta katsomme heidän vieressään. Yksi taktinen tapa viestiä videon olevan tekstitetty on lisätä tekstitykset heti videon kansikuvaan. Tämän pitäisi lisätä huomattavasti katselukertojen määrää, sillä tekstittämättömät videot yleensä skipataan nopeasti Facebook-selailijoiden toimesta.

6. Kerro arvolupauksesi heti. Älä koettele yleisösi hermoja!


Tiedätkö sen tunteen, kun kohtaat potentiaalisesti kiinnostavan mainoksen, mutta sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä mainostaja yrittää myydä? Aargh! Mainokset ilman selkeää arvolupausta ovat kuin automyyjä, joka juttelisi itse kulkupelin sijaan päivän säästä autokuumeisten asiakkaidensa kanssa.

Lisää siis arvolupauksesi heti ensimmäisille riveille mainoksesi leipätekstissä. Kuvittele, että potentiaalinen asiakkaasi on pikatreffeillä kanssasi. Tai, vielä paremmin, kuvittele että joudut myymään palvelusi hississä. Sinulla on vain muutama sekunti aikaa vakuuttaa kuluttaja tuotteestasi tai palvelustasi, tai mainoksesi häviää Facebookin syötteeseen palaamatta välttämättä koskaan prospektisi ruudulle.

Lisää iskulauseesi heti kuvaan tai videoon. Lisää se mainostekstin ensimmäisille riveille. Iskosta se prospektien mieleen.

Kuvitellaan hetki, että myyt urheilijoille suunnattua energiajuomaa. Älä aloita mainostasi jauhamalla tuotteesi hyvästä mausta ja kauniista tölkistä. Aloita mainoksesi kertomalla, että tässä tuotteesi nyt on: 100 % terveellinen, urheilijoille
suunnattu energiajuoma
. Joka sisältää muuten yli 10 eri aminohappoa ja 20 eri vitamiinia ja hivenainetta.


Seuraavat vinkit toimivat copyssäsi:
● Vähemmän on enemmän. Älä tylsistytä lukijoita pitkällä arvolupauksella. Tiivistä ydinsanomasi 4-7 sanaan.
● Kerro, mitä tuotteesi aidosti tekee lukijalle.
● Puhu vähemmän itse tuotteesta, kerro enemmän sen tuomasta arvosta
● Ole tarkka numeroiden kanssa. “Jopa 20 haaraketjuista aminohappoa” on tehokkaampi lause kuin “Paljon aminohappoja ja vitamiineja”
● Tarttuva ja muistiin jäävä mainos on parempi kuin mukava mainos. Älä epäröi mennä jopa hieman ärsyttävyyden puolelle klikkiotsikoissasi.


Yhteenveto


Nyt kun olet tutustunut ensimmäiseen kuuteen Facebook-markkinointivinkkiin, sinulla on varmasti jo paljon ideoita päässäsi tulevia mainoksiasi varten.

Muista aina, että Facebookissa voitat kokeilemalla asioita. Kokeile rohkeasti uusia kohderyhmiä, mainoksia, videoita ja luovia sisältöjä. Jos kampanjasi eivät saa paljon trafiikkia, tutki mahdolliset syyt. Löydät yleensä sen joko sisällöstäsi tai heikosti välittyvästä arvolupauksestasi. Jos kaipaat apua Facebook-kampanjoidesi kanssa, älä epäröi ottaa yhteyttä alan
ammattilaisiin.

Veppi toteuttaa yrityksellesi Facebook-kampanjat, jotka taatusti tuovat tulosta yrityksellesi.


Kirjoittaja: Alvar Yrjölä